Min fotboll och Grönt kort info
2019-09-02 08:42
Info från Svenska Fotbollsförbundet

Nedan följer lite information från SvFF kring Min fotboll och Grönt kort.

Under våren har era lags kontaktpersoner fått mail om hur de enkelt kommer igång med sina lag i Min Fotboll med hjälp av funktionerna för att bjuda in sina lagmedlemmar från system som laget.se, Sportadmin, Svenska Lag, MyClub eller en Excel-mall. En påminnelse kommer även att skickas ut inför höstsäsongen.

Ett antal föreningar har efterfrågat funktioner för att som föreningsadministratör kunna se vilka av föreningens lag som kommit igång, och kunna hjälpa kontaktpersonerna i lag som inte kommit igång. Detta då ni som administratörer ofta har bäst koll på hur systemen fungerar och vilka lag i föreningen som är anmälda i vilka serier.

Nu finns funktionen för föreningsadministration på plats, och du har som föreningsadministratör i Fogis blivit admin för er förening i Min Fotboll.

Om du vill veta mer om hur Min Fotboll fungerar finns info i denna video.

1. Logga in på Min Fotboll-webben med ditt
mobilnummer

Gå till Min Fotboll-webben på https://minfotboll.svenskfotboll.se och logga in med det mobilnummer som finns registrerat på din person i Fogis.

2. Gå in på er förenings mediasite och tryck på admin-knappen

Under Mina Roller i huvudmenyn finns ett kort för din roll i föreningen (och även kort för ev. lagroller du har). Klicka på din föreningsroll för att gå till föreningens mediasite i Min Fotboll och tryck på den gula Admin-knappen uppe till höger. Skulle du sakna din roll, tryck på Upptäck i huvudmenyn och sök efter er förening där.

3. Se hur era lag kommit igång, och hur du som admin kan hjälpa till

På lag-fliken ser du hur lagen kommit igång och du kan söka fram lag som har samma ledare mm. För varje lag ser du deras serier, ledare, statistik, och åtgärder som behövs för att laget ska komma igång.

4. Koppla ihop lag (om det behövs), och sätt ett bra lagnamn

Ibland har era lag/träningsgrupper flera lag i Fogis. T ex om man använt snabbanmälan, eller om man skapat ett nytt lag istället för att anmäla ett befintligt till en ny tävling/serie.

För att göra det enkelt för ledare, spelare och följare finns en funktion för att koppla ihop flera Fogis-lag till ett lag i Min Fotboll, och en funktion för att ge laget ett namn som alla känner igen, t ex Dam, A-lag, Herrjunior eller F04-2 (om laget inte redan har ett bra namn i Fogis).

En bra utgångspunkt kan vara att använda samma lag-struktur och namn på lag som ni har på er hemsida.

5. Bjud in lagmedlemmarna

För att minimera behovet av att knappa in information som redan finns, har vi gjort det enkelt att importera och bjuda in sina lagmedlemmar från system som laget.se, Sportadmin, Svenska Lag, MyClub eller en Excel-mall. Tryck på Gå till import-knappen ute till höger på laget och följ guiden för det system ni använder. När importen är klar, tryck på Bjud in knappen så skickas personliga SMS till alla lagmedlemmar (spelare, ledare och föräldrar till unga spelare) som har ett mobilnummer.

Grönt Kort för Fair Play

Som ni förhoppningsvis redan fått information om så delas Grönt Kort för Fair Play från och med höstsäsongen ut vid samtliga barn- och ungdoms-matcher i svensk fotboll. De gröna korten kan registreras i Min Fotboll-appen där de schyssta lirarna hyllas.

OBS! För att Fair Play spelarna ska kunna registrera sina gröna kort är det är viktigt att lagen i er förening lägger in sina spelare i Min Fotboll. Av erfarenhet kan det annars leda till besvikna barn och föräldrar.

Lägg upp era sponsorer & partners

I Min Fotboll samlas all svensk bredd-, barn- och ungdomsfotboll och tiotusentals människor använder appen varje dag. Som förening har ni möjlighet att ge era sponsorer och partners exponering i denna nya kanal. Så här gör ni för att lägga upp era sponsorer & partners så att de syns på er förenings mediasite, och på alla era lags mediasiter i Min Fotboll:

1. Gå in på föreningens admin-sida på Min Fotboll-webben.

Gå till Min Fotboll-webben på https://minfotboll.svenskfotboll.se Logga in och gå in på er adminsida på samma sätt som i steg 1 och 2 i Hjälp era lag igång guiden ovan.

När du gått in på admin-sidan, tryck på fliken Partners.

2. Ladda upp loggor och info

Tryck på den gula Lägg till partner-knappen och fyll i partnerns namn, länk och ev. en kort beskrivning. Ladda upp partnerns logotyp i olika storlekar. Har ni bara en storlek på logo? Ladda upp den på alla ställen och kontrollera om det ser OK ut, eller om ni behöver kontakta partnern för att få bilder i de olika formaten.

Hör av er med frågor & funderingar

Min Fotboll-teamet finns på plats för att hjälpa er att komma igång, så tveka inte att höra av er med frågor, funderingar eller idéer: minfotboll-support@svenskfotboll.se

Vänliga hälsningar
Svenska Fotbollförbundet